piątek, 15 grudnia 2017

Zdania z obwohl


Czasem:
  • robimy coś, chociaż wcale nie mamy na to ochoty
  • robimy coś mimo, że wcale nie powinniśmy
  • kupujemy coś, chociaż nie mamy na to pieniędzy
  • kupujemy tylko jedną rzecz, chociaż podoba nam się o wiele więcej
  • jedziemy autem mimo, że mamy blisko
  • rozmawiamy z kimś mimo, że wcale tej osoby nie lubimy
  • rozmawiamy z kimś krótko, chociaż wolelibyśmy dłużej

Tak bywa. Z pewnością to znacie. Jak to wyrazić po niemiecku?
 




Obwohl i czas teraźniejszy





je mimo, że jest za gruby



 
Paul bestellt einen Hamburger und Pommes, obwohl er zu dick ist. Er soll lieber einen Salat kaufen.


Pierwsza część zdania normalnie – czasownik na drugim miejscu. Po obwohl czasownik na ostatnim miejscu!

Zdanie możemy zacząć od obwohl. Czasownik stoi wtedy na ostatnim miejscu, po przecinku zaczynamy od czasownika.


Obwohl Paul zu dick ist, bestellt er einen Hamburger und Pommes. Er soll lieber einen Salat kaufen.


Kolejne przykłady:
 

  1. Ich fahre mit dem Bus, obwohl das nur zwei Stationen sind.
  2. Ich arbeite als Lagerhelfer, obwohl ich Maler von Beruf bin.
  3. Meine Oma hat viele Halsketten zu Hause, obwohl sie keine trägt.
  4. Mein Mann geht noch nicht ins Bett, obwohl er total müde ist.
  5. Ich muss die Verabredung mit Marcin absagen, obwohl ich ihn sehr mag.

 

Obwohl i czas przeszły



Ich habe nur eine Holztanne gekauft, obwohl mir viele Dekosachen gefallen haben.

 
Obwohl mir viele Dekosachen gefallen haben, habe ich nur eine Holztanne gekauft.

 

Kolejne przykłady:

  1. Meine Tochter ist immer noch nicht aufgestanden, obwohl der Wecker geklingelt hat.
  2. Mein Mann hat Tomaten aus der Dose gegessen, obwohl er Tomaten aus der Dose gar nicht mag.

 



Rozmawiam po niemiecku: audio kliknij tu

 
  • Ich habe heute starke Kopfschmerzen, obwohl ich eigentlich in der Nacht gut geschlafen habe.
  • Ja. Aber mir geht manchmal genauso. Ich stehe mit Kopfschmerzen auf, obwohl ich 7 Stunden geschlafen habe, obwohl ich das Zimmer gut gelüftet habe. Dann hilft mir meistens eine Tasse Kaffee. Willst du heute zum Training kommen, obwohl dir nicht gut geht?
  • Ja, mal schauen. Ich hoffe, mir geht später auch besser. Wenn nicht, dann bleibe ich zu Hause.
  • Ich gehe heute nicht zum Training, obwohl ich eigentlich Lust habe. Ich muss heute zum Elternabend ...


W ramach ćwiczenia napiszcie po niemiecku:
 
  1. Idę do pracy, chociaż jestem chora.
  2. Mój syn ma problemy z czytaniem, chociaż dużo ćwiczy.
  3. Dużo ludzi pali papierosy mimo, że jest to niezdrowe.



Podobał ci się ten wpis? Pokaż go innym. Dzięki poniższym przyciskom zajmie ci to dosłownie chwilę.
 


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz