czwartek, 7 grudnia 2017

Jak się uczyć, żeby się nauczyć?


jak się skutecznie uczyć

 

W listopadzie miałam okazję być na bardzo ciekawym wykładzie na temat: Jak się uczyć, żeby się nauczyć. Szkolenie było skierowane do rodziców uczniów szkół podstawowych, ale szybko okazało się, że wiele z tego, jeśli nie wszystko można odnieść do nas dorosłych i do nauki języka niemieckiego.




Prowadzący pokazywał bowiem skuteczność bądź nieskuteczność pewnych metod nauki zapraszając nas do czynnego udziału w ćwiczeniach. I my dorośli sami na własnej skórze odkrywaliśmy pewne prawdy.



Jak szybko zapamiętywać nowe rzeczy?

 
 
 
Prowadzący poprosił rodziców o nauczenie się na pamięć około 25 słów. Rozdał kartki i dał nam na to dwie minuty. Czas start! Przyznam, że po 1,5 minucie wydawało mi się, że pamiętam już wszystko i cieszyłam się w duchu, że nie jest ze mną tak źle :)
 
 
Czas się skończył, po czym prowadzący poprosił rodzica z pierwszego rzędu o wymienienie tylu słów, ile mu się udało zapamiętać. Rodzic wymienił z 5 może 6 słów i koniec... Prowadzący poprosił inną osobę z pierwszego rzędu. Ta powtórzyła słowa poprzednika dodając od siebie może z dwa słowa. Na tyłach ( a siedziałam w czwartym rzędzie) można było zaobserwować poruszenie innych rodziców, niedowierzanie: jak to, dlaczego tak mało tych słów? Jacyś nierozgarnięci ci rodzice czy jak? Sama też się dziwiłam, bo byłam w stanie wymienić wszystkie wyrazy.
 
Wtedy prowadzący poprosił kogoś z tylnego rzędu o wymienienie słów, które zapamiętał. Mama jednego z uczniów zgłosiła się i wymieniła wszystkie słowa!!! Po czym na sali rozległy się brawa. Teraz rodzicom z pierwszego rzędu było głupio :) Okazuje się, że wcale niepotrzebnie!
 
Bo prowadzący wyjaśnił nam całą tajemnicę! Wszyscy rodzice z pierwszego rzędu dostali kartki ze słowami niepodzielonymi na żadne kategorie.

Tulpe, Stuhl, Rose, Flugzeug, Meer, Auto, See, Schiff, Tisch …...

A reszta osób na sali dostała kartki ze słowami podzielonymi w grupy:

 
Tulpe           Stuhl           Flugzeug            Meer

Rose            Tisch            Auto                  See


Oczywiście tych wyrazów było więcej, ale widzicie już o co chodzi, prawda? Okazuje się, że jeśli uczymy się czegoś bez powiązań, jedno nie ma nic wspólnego z drugim to nasz mózg ma trudności z zapamiętaniem tego. Wyrazy pogrupowane mogliśmy zapamiętać bez problemu. Ucząc się nowych słówek z j. niemieckiego twórzcie sobie więc samodzielnie takie grupy, rodziny wyrazów.
 
 

Powtarzanie kluczem do sukcesu.

 

Dobrze, nauczyliśmy się już nowych wyrazów, zwrotów i form. Co teraz? Czy to już po sprawie?

Właśnie nie! Teraz najważniejsza część roboty: trzeba sprawić, żeby to czego się już nauczyliśmy zostało w naszej pamięci długo, najlepiej na zawsze!
 
Jak to zrobić? Pomoże nam w tym powtarzanie! Bez powtarzania tego, czego się nauczyliśmy około 6 miesięcy później nie będzie już w głowie śladu po tej wiedzy. Jeśli ktoś mówi, że nauczył się jakiegoś słowa, po czym minęło już pół roku i ciągle je pamięta, to znaczy, że najprawdopodobniej towarzyszył temu pozytywny stosunek emocjonalny. Emocje i pamięć są bowiem ze sobą powiązane. Nie zawsze tak jednak jest i dlatego, by nie utracić tego, czego już się nauczyliśmy, powinniśmy powtarzać!
 
Super, jeśli możemy to, czego się nauczyliśmy stosować w praktyce: mówiąc czy pisząc po niemiecku. Ale doskonale sprawdza się tu też system karteczek (das Karteisystem), gdzie na małych kartkach zapisujemy najważniejsze pojęcia i informacje z danego tematu.
 
 
 
powtarzanie słówek, pisanie

 
Powtórki powinno robić się codziennie! Nie muszą one zabierać nam dużo czasu. Gdy będziemy powtarzać i powtarzać, wiedza ta przejdzie nam do pamięci długotrwałej. A o to nam przecież chodzi!

Mam nadzieję, że też tak jak ja dowiedzieliście się czegoś nowego o tym, jak trzeba się uczyć, żeby się nauczyć :)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz